VARIACIONS #1
Transcripció
A càrrec de Jon Leidecker
El primer episodi de VARIACIONS, un repàs al collage apropiatiu en la música, va des de 1909 fins a 196 i comença per Charles Ives, que va compondre mitjançant una tècnica de retalla-i-enganxa amb partitures, anticipant-se al que més tard farien molts compositors utilitzant mescladors i editors de cinta en multipista.
A SONDES #29 els compositors recorren a la natura, no com a pastoral sinó en forma de recursos musicals concrets. Chris Cutler es fixa en els animals, els vegetals i un o dos minerals incorporats directament en obres musicals, com a veus protagonistes: hi ha ocells, llops i balenes, per descomptat, però també criatures menys bufones, plantes, cactus, roques i pedres. També considerem alguns dels motius i ideologies en joc, i escoltem minerals fent sons difícils de reconèixer.
Chris Cutler investiga com el fet i la pràctica de l'enregistrament sonor han transformat tots els aspectes de la producció i la recepció del so organitzat, donant lloc a nous gèneres i interpretacions.
La segona entrega de la sèrie repassa els anys seixanta, començant pels collages de música del món de Richard Maxfield, Teiji Ito i Karlheinz Stockhausen, i continua amb l'impacte de John Cage i Marshall McLuhan en els Beatles.
Tan aviat com els enregistraments van suplantar les partitures al segle XX, la presència de la influència comunal va tornar a fer-se present a mesura que els compositors començaven a utilitzar enregistraments per a crear nous enregistraments.