Son[i]a #58
Jordana Mendelson
El seminari La condició del document i la utopia fotogràfica moderna (7 i 8 de març de 2008) aborda el debat plural que gira entorn de la polèmica noció de document, analitzant l’evolució d’aquest gènere híbrid en relació amb les condicions específiques de casos concrets al llarg del segle XX, demostrant la inoperativitat de teories generals en el tractament del gènere documental.
Qüestions com la inserció de la imatge en l’espai públic a través de la pàgina impresa, l’estatut epistemològic de la imatge, la problemàtica ètico-política del document, la seva relació amb l’arxiu i la biblioteca, articulen un seminari que serveix de nexe amb l’exposició L’arxiu universal (MACBA, tardor 2008), a més de continuar un debat ja iniciat en el seminari La metròpoli en l’era de la fotografia (febrer 2007).
El Son[i]a parla amb Jordana Mendelson, participant en el seminari i professora del PEI dintre del curs Documents (fotogràfics) moderns.
programes relacionats
Filiep Tacq
Entrevista a Filiep Tacq, dissenyador del catàleg Espais fotogràfics públics. Exposicions de propaganda, de Pressa a The Family of Man, 1928-1955.
Jorge Ribalta i Bartomeu Marí parlen sobre l'exposició "Arxiu universal. La condició del document i la utopia fotogràfica moderna".
Manolo Laguillo
Manolo Laguillo (Madrid, 1953) és fotògraf, assagista i catedràtic de fotografia a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona. Les seves representacions urbanes, austeres i despoblades, il·lustren els processos de transformació de les metròpolis contemporànies. A FONS ÀUDIO #37 Manolo Laguillo ens parla dels seus processos de treball amb la càmera de gran format; dels seus passejos per la perifèria; de bassals, asfalt i ruïnes; de les possibilitats del color i el blanc i negre; la sensualitat de la còpia en paper; i dels vincles entre música i fotografia.
Sandra Balsells
Fa més de vint anys que Sandra Balsells documenta i denuncia amb la seva càmera l'impacte que les catàstrofes bèl·liques, naturals i socials exerceixen sobre les persones. El seu és un fotoperiodisme humanista, combatiu i poètic que radiografia els conflictes del nostre temps, que ens brinda imatges per construir discursos crítics i articular la nostra memòria visual.
Manuel J. Borja Villel sobre el PEI del MACBA
Entrevista a Manuel J. Borja Villel sobre el Programa d'Estudis Independents (PEI) del MACBA.