Son[i]a #415
Stine Janvin
La vocalista i artista interdisciplinària noruega Stine Janvin treballa amb la veu com a eina i matèria primera. Els seus projectes i col·laboracions es presenten en teatres, clubs i galeries, així com en plataformes digitals i espais virtuals i, més recentment, en forma de partitures gràfiques. Janvin explora el potencial de la veu, desafiant convencions, tradicions i formats, en un univers sonor que deforma i doblega gèneres musicals des de l’electrònica fins al folk.
Després de tornar a la seva Stavanger natal després d’una estada prolongada a Berlín, els darrers projectes de Janvin s’allunyen de l’exploració radical de la veu despresa de tota emoció i expressivitat, com en treballs anteriors com ara “Fake Synthetic Music”, i s’obren al potencial comunicatiu i de transmissió del seu instrument principal, les cordes vocals. Aquest canvi de rumb l’ha portat a aprofundir en el folklore noruec, des de les seves afinacions fins als patrons de teixit, en projectes com “Death Songs” (amb Morten Joh), “Identity Pitches” (amb Cory Arcangel) i la performance “Communion”, una extensió de “SOLD (a dog and pony show)”, un projecte que qüestionava la marca personal i la presència digital que s’espera avui dia dels artistes.
En aquest pòdcast, parlem amb Stine Janvin sobre costura, sobre records familiars i històries medievals, i sobre els plaers de la xafarderia, en el context del projecte de construcció de la identitat moderna noruega. També analitzem la recent immersió i actualització de Janvin en la pràctica del liksong (un servei fúnebre cantat, literalment, “cançó del cadàver”) del sud-oest de Noruega. Al seu treball, la tradició, la cultura popular i la identitat es reinterpreten, s’actualitzen i s’amplien a través de múltiples estratègies.
Aquest mix de Morten J. Olsen per a la sèrie INTERRUPCIONS presenta un viatge extrem, complex i llarg d’introducció al món de la percussió, que posa sobre la taula les teories personals d’OIsen. Tal com el mateix Morten apunta: “una experiència d'escolta llarga i dolorosa de música percutiva”.
En aquest podcast, parlem amb la investigadora, escriptora, comissària i artista indígena sami Liisa-Rávná Finbog sobre tovallons, museus, col·leccions i colonialisme, per a parlar de jerarquies, extractivisme cultural i la violència oculta en qualsevol procés d'assimilació cultural. Assenyalem també la relació causal entre art i colonialitat, des del qüestionament de la separació entre ús i estètica del duodji. El duodji apareix així com una pràctica ancestral i sistema de coneixement, que desmunta i s'emancipa del constructe occidental de l'artesania, alhora que invoca una relació dialògica amb la materialitat. Obrim d’aquesta manera un portal per a entendre i compartir les maneres sami de pensar, ser i estar, en interdependència.
En aquest podcast, la investigadora sami Eva Maria Fjellheim parteix d'una experiència íntima i personal, una fotografia de la seva besàvia provinent del seu àlbum familiar, per a desentranyar les lògiques colonials i racistes que van promoure els prejudicis associats a la identitat sami encara subjacents avui dia. Parlem d’epistemicidi, ignorància estratègica i colonialisme verd, però també de pràctiques ancestrals que ens sobreviuen i del territori com a cos.