SON[I]A #408
Seba Calfuqueo

Seba Calfuqueo (Santiago de Xile, 1991) parla d’etiquetes com “artista”, “maputxe” o “trans” entorn d’una pràctica que tracta amb aquestes categories però tendeix a transcendir-les. Atenta tant a qüestions de llenguatge com a la tradició maputxe de la qual és hereva, Seba visibilitza la ideologia inscrita en la història per tal de qüestionar-la i suscitar un debat obert a tothom. Així mateix, el seu treball d’arxiu i de recerca de la memòria maputxe alimenta obres en mitjans artístics diversos –instal·lació, vídeo, ceràmica, performance–, on la performance té un paper important per a anar més enllà de la centralitat de la imatge en la cultura occidental. Tant sola com dins de col·lectius, Seba presenta les seves peces en diferents contextos parant esment a la complexitat de l’encreuament entre àmbits culturals i conscient que no tot es pot traduir.
En aquest podcast, Seba Calfuqueo desmunta herois, monuments i categories, al mateix temps que reivindica el buit, els tabús i els elements, com a espais de complexitat des dels quals entrar en conversa. Parla també de fer-se càrrec d’on vens i des d’on parles, de l’autobiogràfic, l’exotització i el gènere com a possibles paranys. I reivindica ocupar col·lectivament espais que històricament s’han negat al poble maputxe. Si per a l’artista ser maputxe és tenir una connexió amb el territori, a través d’aquesta conversa Seba ens presenta una manera d’entendre la vida on el queer és l’essència mateixa de la natura.
programes relacionats
Aura Cumes
Aura Cumes traça un lúcid recorregut històric a través dels processos colonials, analitzant els mecanismes de submissió, violència i usurpació amb els quals perversament s'ha anat modelant la identitat de l'indi-índia-servent relegat al progrés i benestar de l'home blanc, les seves famílies i el seu capital. Racisme i sexisme avancen així en paral·lel en una trama de depredació en la qual sovint s'entrecreuen les jerarquies.
Elvira Espejo Ayca
Elvira Espejo Ayca és artista, teixidora, escriptora, poeta i investigadora indígena. El seu treball fa emergir estratègies col·lectives que es resisteixen a la monoculturalització, en un camí d'anada i tornada, entre el rural i l'urbà, entre la pràctica ancestral i la mirada colonial, entre el sentipensamiento dels pobles originaris i el predomini de l'eurocentrisme acadèmic. En aquest podcast, ens submergim, “a tot pulmó”, en les converses i accions del el Museo Nacional de Etnografía y Folklore de La Paz (Bolivia) a la recerca d'una comprensió i respecte mutu, en l'acció de teixir i reteixir, de gestar i regestar els ponts i buits històrics entre dos mons.