Son[i]a #388
Macarena García
L’escriptora, editora i acadèmica xilena Macarena García (Santiago de Xile) es pensa a si mateixa com a investigadora. Per a ella la recerca és una forma de mirar, una pràctica empírica, col·laborativa i transdisciplinària a través de la qual es produeixen coses. I la seva mirada es fixa en les maneres en què cultura, política, ètica i societat es coprodueixen, posant especial atenció als camps de la infància, la literatura infantil i l’educació.
En aquest podcast, parlem amb Macarena García sobre les seves metodologies de treball amb infants en escoles i altres espais educatius compartits. Parlem sobre llibres-àlbum desafiadors, sobre la fascinació i el desbordament com a eines per a la transformació col·lectiva i sobre el que els passa als cossos quan estan junts. Analitzem també els modes en què opera la censura i els llocs des dels quals la literatura infantil es relaciona amb temes com la mort, el sexe, el racisme, la dictadura, el feminisme, la identitat de gènere o la crisi climàtica.
programes relacionats
Parlem amb l'artista Andrea Francke sobre el seu interès en les infraestructures i els projectes participatius. La inclusió, l’hospitalitat i els ressons del projecte colonial apareixen a la conversa. L’Andrea va desfent la idea de fracàs mentre reflexiona sobre els desafiaments que comporta l'elaboració de polítiques i marcs legals institucionals. Parlem també de categories d'art importades, de treballs invisibles i de la idea de caritat com un carreró sense sortida.
Jordi Ferreiro parla sobre situacions pedagògiques fora del normatiu, afectes i aprenentatge significatiu i sistemes d'avaluació experimentals.
L'edició independent de publicacions està vivint un autèntic boom en el context artístic. Abans de veure explotar la bombolla, parlem amb Kit Hammonds i Bernhard Cella sobre el boom de les publicacions d'artista, la recuperació de tècniques d'impressió considerades obsoletes, la falta de risc de les col·leccions institucionals, la professionalització i la generació digital.