Son[i]a #378
Suely Rolnik
![Son[i]a #378](https://img.macba.cat/wp-content/uploads/2024/03/2017-10-25-22-40-00-1536x1152_0.jpeg)
Suely Rolnik és psicoanalista, assagista i professora. És autora de llibres com “Esferas de la insurrección”, i “Micropolítica. Cartografías del deseo”, escrit al costat de Félix Guattari, amb qui va mantenir una estreta relació de col·laboració a partir dels seus anys d’exili a França. La seva recerca uneix diferents marcs disciplinaris, creant punts d’anclatge entre la teoria psicoanalítica, la militància política i les pràctiques artístiques, i intenta localitzar, fer ressonar i fer créixer germinacions de futur que es troben suspeses i palpiten a l’espera de ser vivificades. Suely ens proposa “ocupar la fàbrica de l’inconscient” com una manera d’apedaçar la separació contemporània entre les afeccions i l’esperit. Es tracta, segons ella, de descolonitzar el desig, sincronitzant la potència de vida amb els efectes de les forces del món en el nostre cos, assumint que la base de la fàbrica de l’inconscient sota l’actual gestió neoliberal és promoure, precisament, aquesta separació.
En aquest podcast parlem amb Suely Rolnik sobre micropolítica i macropolítica, sobre el comú i el subjectiu. Parlem de l’aire i del present, i de la dificultat actual per respirar i conspirar. Abandonem la idea d’apocalipsi però també de paradís, i li seguim la pista a les aranyes. Ens aturem a observar els seus fils resistents i flexibles, i pensem en la possibilitat de crear teranyines provisòries per al sorgiment d’altres mons. En aquest teixir, Suely comparteix amb nosaltres termes del guaraní com ñe´é, que significa paraula i també ànima.
Imatge: Xavier Demarets.
programes relacionats
Marcelo Expósito
Marcelo Expósito
A FONS ÀUDIO #59, l’artista, editor, traductor i activista Marcelo Expósito revisita l’obra a la Col·lecció MACBA Fotoescrituras 2011-2019 (Dedicado a Allan Sekula), on recorre de manera personal, de vegades íntima, una successió d'esdeveniments col·lectius d'autodeterminació i resistència. El Marcelo ens parla de manifestacions, esdeveniments de masses i l'ocupació de l'espai públic, però també de l'espai micropolític, les formes d'agermanament, empatia i solidaritat.
Ana Longoni
Entrevista a Ana Longoni sobre el seminari "Pensar el conceptualisme global"
Franco "Bifo" Berardi
Bifo parla sobre assassinats en massa, en relació al cinema, la salut mental, la neuroplasticitat, l'amistat, la ironia i, en última instància, l'esperança.
Suely Rolnik
Entrevista amb Suely Rolnik sobre la dimensió ètica, estètica, política i clínica de l'experiència artística.