Son[i]a #318
Jonáš Gruska
Jonáš Gruska és un amateur orgullós de ser-ho, fent honor de l’arrel francesa del terme (estimar el que fas). La curiositat i la passió travessen gairebé tot el que fa Gruska. Des de les seves instal·lacions sonores específiques fins als seus micròfons i eines d’àudio fetes a mà, el seu interès recent per la micologia o la seva exploració lúdica de l’espectre electromagnètic, Jonáš fa servir sovint la paraula “fascinació” a la nostra conversa, i no és d’estranyar. De fet, la curiositat i la passió poden ser precisament el denominador comú de totes les facetes d’una producció artística molt diversa, el fil conductor que connecta els dissenys de micròfons electret amb, per exemple, la sonificació de dades i les gírgoles. Totes aquestes coses i d’altres se superposen a LOM, el seu segell discogràfic, companyia de tecnologia d’àudio, laboratori de so i espai públic a Bratislava, que va sorgir d’un esperit punk DIY i va evolucionar gradualment fins a esdevenir una plataforma ben establerta per a l’experimentació sonora i d’altres activitats.
Parlem amb Jonáš sobre espais ressonants, superfícies ressonants, tramvies, circuits electrònics casolans, enregistraments de camp, fermentació, bolets i micròfons estranys.
Llista de temes
01 “Tečúci vietor”
02 “Sen”
03 “Paša I.”
04 “Modlitba”
05 ‘Enapos remx”
06 “Tečúci vietor”
07 “Dazd (bonus)”
08 “Site Specific Resonances II – 1”
09 “Svitanie”
10 “Slnecno”
11 “Fontana Rodina”
12 “Vidina”
Recuperem fragments inèdits de la nostra conversa amb l'artista sonor eslovac Jonáš Gruska que no vem poder incloure en el seu moment.
Recuperem fragments inèdits de la nostra conversa amb l'artista sonor Lars Holdhus que no vem poder incloure en el seu moment.
En record d'Alvin Lucier (1931-2021), recuperem una conversa amb Alvin Lucier (realitzada a Boston l’any 2014) on parla, entre moltes altres coses, sobre la necessitat d’escoltar d’una altra manera, sobre els compositors que l’han acompanyat i influït al llarg dels anys o sobre el paper de l’espai i de la tecnologia en el seu treball. DEP.