06.08.2019
47 MIN
Anglès

Son[i]a #295
Janna Graham

descarregar
cronologia
00:01
03:53
05:57
14:59
18:17
23:17
26:12
31:06
35:52
38:56
41:44
44:09

Janna Graham es va formar com a geògrafa i militant en moviments de reivindicació de la terra indígena, la lluita anti-racista, la lluita contra la SIDA, el dret a l’habitatge o la denúncia de la precarietat dels treballadors culturals. Aviat va acabar incorporant totes aquestes reivindicacions polítiques als espais de l’art, amb la idea de generar noves maneres de pensar, activar i compartir les pràctiques artístiques i socials.

Figura clau en allò que s’ha denominat el “gir educacional” del comissariat, Janna manté una postura molt crítica en les formes d’imaginar i projectar espais pedagògics emancipadors en i des del món de l’art i insisteix a assenyalar les tensions i els vicis colonials que les pràctiques artístiques i educatives reprodueixen des del museu.

Com a comissària de projectes a la Serpentine Gallery de Londres, va impulsar The Centre for Possible Studies (2008-13), un espai de treball en el qual artistes, acadèmics i investigadors van convergir amb col·lectius del barri d’Edgware Road per tal d’abordar algunes de les problemàtiques socials que assenyalaven els seus residents. Graham ha portat activisme interdisciplinari a d’altres institucions culturals com l’Art Gallery of Ontario, Nottingham Contemporary o la Goldsmiths University, on actualment és docent.

En aquest podcast Janna Graham ens parla sobre pedagogia crítica i radical, sobre el gir educatiu i les maneres en què les pràctiques pedagògiques interactuen amb les culturals i amb les lluites socials. Graham revisa així les seves experiències en diferents institucions, reflexionant sobre els riscos de museificació de l’activisme enmig del magma neoliberal, sobre els processos “parasitaris” de redistribució dels recursos culturals en projectes de justícia social, o sobre el desafiament d’integrar activament les veus i reivindicacions dels col·lectius marginalitzats amb els quals treballa el museu.

programes relacionats
9 destacats
07.02.2023
65 MIN
Anglès
Son[i]a #365
Dani Admiss
més Informació

Dani Admiss és comissària independent, investigadora i educadora. Va passar part de la seva infància a Dubai fins a emigrar al Regne Unit i actualment viu a Edimburg. Aquesta circumstància biogràfica marca profundament les formes que prenen els seus projectes, que se situen en la intersecció entre l’art, el disseny, la tecnologia i la producció cultural, i que –en aquesta cerca permanent d'un sentit de pertinença– s'interessen per les infraestructures i el relacional.  En aquesta mateixa intersecció s'inscriu justament Sunlight Doesn't Need a Pipeline, desenvolupat per a la Stanley Picker Gallery, que com a punt de partida d'una beca respon a una pregunta tan bàsica com complexa: “En què us puc ser útil?”. La resposta – “un pla de descarbonització de la galeria”-- es transforma al llarg del projecte en una conversa a moltes veus i amb diferents comunitats en un procés d’aprenentatge col·lectiu i justícia social des del qual repensar les maneres de fer de les arts en temps d’emergència climàtica.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
27.10.2022
67 MIN
Anglès
Son[i]a #357. Andrea Francke
Escenes eliminades
més Informació

Recuperem fragments inèdits de la conversa amb l'artista i investigadora Andrea Francke, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Partim de la seva experiència biogràfica per a parlar de diversitat, diferència, i obrir esquerdes entre teories toves, dures i universalitzants. També ens parem a pensar en possibles espais d'aprenentatge, des de la curiositat, les cures i les vulnerabilitats. En un punt i a part, aprofitem, com no, per entrar a fons en el seu projecte al costat d'Eva Weinmayr “The Piracy Project” i de pas, reivindicar la còpia i l'apropiacionisme com a espai polític i creatiu.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra Andrea Francke Creative Commons decolonialisme infraestructura pedagogia radical
14.09.2022
102 MIN
Anglès
Son[i]a #357
Andrea Francke
més Informació

Parlem amb l'artista Andrea Francke sobre el seu interès en les infraestructures i els projectes participatius. La inclusió, l’hospitalitat i els ressons del projecte colonial apareixen a la conversa. L’Andrea va desfent la idea de fracàs mentre reflexiona sobre els desafiaments que comporta l'elaboració de polítiques i marcs legals institucionals. Parlem també de categories d'art importades, de treballs invisibles i de la idea de caritat com un carreró sense sortida.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a Andrea Francke creació colectiva Creative Commons DIWO Eva Rowson hospitalitat infraestructura pedagogia pràctiques participatives
30.08.2022
82 MIN
Anglès
Son[i]a #356
Eva Rowson
més Informació

La comissària, artista i gestora cultural Eva Rowson parla sobre les seves primeres experiències d'hospitalitat i d'aprenentatge col·lectiu com Open School East, el valor del treball poc carismàtic, organitzar festes amb Andrea Francke, els ensenyaments vitals d'un croissant i com la millor teoria sorgeix de la pràctica.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a Creative Commons DIWO Eva Rowson hospitalitat infraestructura pedagogia radical
30.01.2020
120 MIN
Anglès
Son[i]a #305
Anton Kats
més Informació

Procés, liminalitat, mediació, transmissió, ràdio, ressonància, oralitat, arxiu i abundància. En el nostre encreuament i coincidència amb l'artista, mediador, educador i músic ucraïnès Anton Kats “es van alinear els astres” per a posar a prova formats i aprenentatges previs. Tres trobades en remot, sis hores d'enregistrament i diverses tisores en flames han donat forma aquest cadàver exquisit des del qual abordem un discurs i una pràctica que tendeix a desbordar-se i excedir-se tant en els matisos com en els detalls. En quest podcast, parlem de l'Europa de la integració des d'una experiència encarnada, de memòria, demència i diferents formes de no saber, de recerca artística i art que desafia a la representació, de projectes site-specific i dispositius mòbils i efímers, d'emissions de curt abast i la ràdio com un dispositiu generador d’espai comú i públic.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
12.08.2019
44 MIN
Anglès
Son[i]a #296
Nora Sternfeld
més Informació

Nora Sternfeld problematitza el gir educatiu i parla de la crisi de la institució museística, de pedagogia radical, d'emancipació i d'aliances, de para-institucions, d'estratègies de desaprenentatge i coneixement col·lectiu projectat al futur.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
28.08.2019
9 MIN
Anglès
SON[I]A #291. Irit Rogoff
Escenes eliminades
més Informació

Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Irit Rogoff que no vam poder utilitzar en el seu moment.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Extra Creative Commons educació Irit Rogoff pedagogia radical Re-Imagine Europe
10.07.2019
45 MIN
Anglès
Son[i]a #291
Irit Rogoff
més Informació

Irit Rogoff reflexiona sobre les maneres de crear sinergies i aliances participatives, creatives i cognitives que ens permetin habitar la contemporaneïtat críticament; defensa així mateix la necessitat d'articular formes de desaprenentatge, dins i fora de l'acadèmia, que obrin camí cap a sabers nous i inesperats.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a art no representatiu Creative Commons educació Irit Rogoff podcasts més escoltats 2019 Re-Imagine Europe Sonic Acts
08.05.2019
66 MIN
Anglès
Son[i]a #287
Sofia Olascoaga
més Informació

L'artista, comissària i investigadora Sofía Olascoaga traça un recorregut per les experiències de Cuernavaca, una ciutat petita, situada uns 80 km al sud de Ciutat de Mèxic, amb un clima i enclavament privilegiats, que va atreure diferents generacions d'intel·lectuals i activistes entre les dècades del 1950 i 1980, i reflexiona sobre les maneres en què els espais comunitaris i autogestionats poden actuar com a motor de transformació social, alhora que analitza els processos de colonització cultural i institucional d'Occident a Llatinoamèrica.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a creació colectiva Creative Commons Ivan Illich Re-Imagine Europe Sofía Olascoaga
Son[i]a #295 Janna Graham
Son[i]a
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58