Son[i]a #261
Jennifer Lucy Allan
Aquest podcast és part del projecte Re-Imagine Europe, cofinançat pel programa Creative Europe programme de l’Unió Europea. Música de Tiago Pina. Edició a càrrec de Matías Rossi.
Una sirena de boira és un senyal acústic que s’utilitza en condicions de dificultat de visibilitat per avisar les embarcacions navals de possibles perills en la navegació. Al paisatge costaner el segle XIX, la seva obsolescència va coincidir amb l’auge de sistemes d’alerta automàtics o més senzills com ara botzines d’aire comprimit.
L’any 2013, l’escriptora i investigadora britànica Jennifer Lucy Allan, codirectora del segell Arc Light Editions, va escriure una ressenya de “Foghorn Requiem”, una performance que acomiadava aquests marcadors sònics del paisatge costaner del Regne Unit. Al seu text explicava: “La sirena de boira simbolitza el so de la indústria, els crits d’una era de motors, màquines i potència, i també un so intensament nostàlgic. Suggereix solitud i aïllament, però alhora representa, sense necessitat de paraules, una presència humana a prop pels qui estan a la mar”. L’experiència la va marcar prou com per acabar dedicant el seu doctorat a investigar la història social i cultural de les sirenes de boira, “un so perdut i no perdut al mateix temps”.
En aquest podcast parlem amb Jennifer Lucy Allan sobre meteorologia i auralitat, volums, distància i comunitats, sons desconnectats de la seva funció, forats de YouTube, de forats als arxius oficials i arxivistes amateurs. I de com es van registrar i es poden interpretar més tard les experiències sensorials a la memòria arxivística abans de passar al segle XX.
programes relacionats
Alma Söderberg és una coreògrafa i performer que treballa amb música i dansa. L’Alma explora l'escolta atenta, l'escolta del ritme i l'escolta del moviment per habitar el polirritme i allò que Eric Davies anomena la 'diferència simultània'. En aquest podcast, comparteix els múltiples referents musicals que inspiren la seva pràctica coreogràfica: el jazz, el flamenc, el hip-hop, la música experimental i la música afroamericana. També ens parla de multiplicitat, d'escolta reduïda i d'escolta profunda, de deixar-se travessar pel ritme, de la veu, del compartir, d’idiorrítmies, d’Anni Albers, de teixir, d'aprendre a esperar i de jugar.
Recuperem fragments inèdits de la nostra conversa amb la coreógrafa i ballarina Alma Söderberg, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Alma parla de les seves influències, mestres i escoles i de dos projectes col·lectius de diferent tipus: Manyone i John The Houseband.
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Jennifer Lucy Allan que no vam poder utilitzar en el seu moment.