Son[i]a #158
L’actual presentació de la Col·lecció MACBA ofereix en tres capítols un recorregut per la relació que s’ha establert al llarg del temps entre pràctica artística i condició urbana.
Aquest itinerari comença amb el rastre que van deixar l’arquitecte Le Corbusier i l’escriptor Jean Genet en la seva visita a Barcelona a principis dels anys trenta, quan tots dos van aplicar la seva mirada crítica sobre els carrers de la ciutat.
L’eix central de la mostra presenta “Portfoli Office Baroque”, 46 obres que documenten els cèlebres building cuts (talls i extraccions efímeres en edificis) realitzats per Gordon Matta-Clark als anys setanta, així com la sèrie de dibuixos “Sky Hooks” del 1978.
El recorregut es tanca amb l’última pel·lícula de Roberto Rossellini, una cinta de 54 minuts en què es recullen les reaccions del públic davant l’obertura del Centre Pompidou. El film no va merèixer l’atenció del públic de l’època, però s’ha convertit en un exercici que posa en relleu la relació entre museu i entorn urbà en un moment en què l’accés a la cultura es democratitza a causa de la massificació.
Bartomeu Marí, Carles Guerra, Harold Berg i Renzo Rossellini aprofundeixen en aquest diàleg a tres bandes sobre la Col·lecció MACBA.
Florent Bex explica la manera de treballar de Matta-Clark, el context en què es van conèixer i la forma en què les filmacions, fotografies i dibuixos que ell feia com a documentació es van acabar convertint en la seva obra.