Son[i]a #149
Xavier Le Roy
Xavier Le Roy és doctor en biologia molecular per la Universitat de Montpeller, però des de 1991 treballa com a ballarí i coreògraf. Ha format part de diverses companyies i ha col·laborat amb coreògrafs com Jerome Bel, Yvonne Rainer o Eszter Salamon. Els seus treballs en solitari “Self Unfinished” (1998) i “Product of Circumstances” (1999) van obrir noves perspectives per a la dansa, tot qüestionant els límits del discurs acadèmic sobre el cos i l’art coreogràfic. Des de llavors les seves peces subverteixen els conceptes tradicionals d’autoria i de procés creatiu, alhora que alteren els rols entre l’espectador i l’intèrpret, i dilueixen els límits entre l’espai museístic i el teatral.
SON[I]A analitza amb Xavier Le Roy algunes de les seves coreografies i processos de treball.
programes relacionats
David Levine
David Levine parla de precedents històrics d'allò que ell mateix descriu com a “infiltracions“ en la vida quotidiana, com “The Mythic Being” d’Adrian Piper, “Following Piece” de Vito Acconci o “Roberta Breitmore” de Lynn Hershman Leeson. Prop d'una hora conversant sobre realitat i ficció, representació, invisibilitat, bucles i desaparicions de tota mena.
Escenes eliminades
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Yvonne Rainer que no vam poder utilitzar en el seu moment.
André Lepecki
André Lepecki parla sobre la cronopolítica de la desaparició, la dansa, Louis XIV, l'adquisició de la coreografia, el poder testimonial, les ontologies orientades a objectes, la coreopolicía, l'escriptura del moviment i els selfies.
Boris Charmatz
Boris Charmatz reflexiona sobre com abordar les estructures de poder dins del camp artístic. També parla de polisèmia, col·lectivitat, comunitats i anticomunitats, pedagogia radical, dissensió, el Musée de la danse, la relació complexa i inesgotable entre la dansa i la història, de treballar amb gestos i de la bellesa de la gent gran patinant.
Yvonne Rainer
Yvonne Rainer parla sobre el pas del temps, la transferibilitat de la dansa, l'entrenament com a llegat i la descomposició fílmica del cos, sobre tenacitat, fisicalitat, influències, i sobre els girs, salts i ensopegades d'una trajectòria professional desplegada de manera polièdrica durant més de mig segle.