SONDES #5
Transcripció
A càrrec de Chris Cutler
A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular.
Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”.
Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com són. SONDES #5 es fixa en el timbre i en les múltiples rutes cap a la seva extensió, per explorar després el rang més o menys exòtic de modificacions, preparacions i formes de subvertir el piano.
Amb la finalitat d'alterar el so dels instruments convencionals, hi ha gent que ha superposat, lligat, cargolat o unit d'altres maneres una infinitat d'objectes als seus instruments. Aquest sisè programa traça un mapa i explora els marges de les preparacions d'instruments de corda i de vent.
Aquesta selecció musical investiga encara més maneres de preparar el piano: la tortura no s’acabarà mai?
Aquest cinquè programa assenta les bases d'una àmplia gamma d'enfocaments diferents per a l'exploració del timbre, alhora que investiga formes de modificar o preparar el piano tradicional.
Aquest quart programa analitza una altra dimensió dels portamentos, i s'aproxima a les idees sobre el color, el timbre i el disputat territori del soroll de principis del segle XX.