SONDES #34

A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular. Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”. Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com.
A SONDES #34 apareix una seqüència d’instruments nous, purament electrònics, entre els quals trobem l’electrophon, el kurbelspharophon, l’ondes Martenot, el dynophone, la croix sonore, el pianorad, el trautonium i el mixtur trautonium, cap dels quals ocupa un lloc obvi en el vocabulari musical existent. Paral·lelament, una estètica aliena comença a redefinir els paràmetres del so ‘musical’.
Cites musicals
01 Gregorio Paniagua, “Anakrousis”, 1978
02 Gran orgue de Notre-Dame, desafinat
03 The Order of Bobs, “Sic Transit Gloria Mundi”
04 Jörg Mager, “Stärker als Paragraphen”, banda sonora (fragment), 1936
05 Nathalie Forget i Imsu Choi toquen l’ondes Martenot i Metallique
06 Nathalie Forget i Imsu Choi toquen el ondes Martenot i Palme
07 Nathalie Forget i Imsu Choi toquen Ondes Martenot i Resonance
08 Olivier Messiaen, “Chant D’Amour” (fragment), 1948
09 Arthur Honegger, banda sonora per a “L’Idée” de Berthold Bartosch (fragmento), 1932
10 Richard Rodney Bennett, “Anya”, 1967
11 Jonny Greenwood, “Smear” (fragment), 1996
12 Barry Gray, tema principal de “Fireball XL5” (fragment), 1962
13 Harald Genzmer, “Concerto for Mixtur Trautonium and Orchestra” (fragment), 1952
14 Aaaeeeiiiooouuu
15 Paul Hindemith, “Des kleinen Elektromusikers Lieblinge” (fragments), 1930. Interpretat per Oskar Sala (1977)
16 Paul Hindemith, “Langsames stück und Rondo, für Trautonium” (fragments),1935. Interpretat per Oskar Sala
17 Oskar Sala, “Crows/School, Birds Atllack/After Explosion, The End” (fragments) 1963
18 Harald Genzmer, “Suite des Danses pour Instruments Électroniques. Ostinato Accelerando” (fragment) 1958. Interpretat per Peter Pichler
19 Joe Pantano, demo (fragment)
20 Gregorio Paniagua, “Anakrousis”, 1978
programes relacionats
Auxiliars
En aquest Auxiliar de Chris Cutler, repassem alguns invents acústics recents com el Rumitone, l’Uberorgan, una Anarchestra sencera, els Sproings de Philip Dadson, una Violimba, un Aquavine, la Custom-built Orchestra de Diego Stocco, un aeròfon-centrífon elàstic, la viola organista de Leonardo da Vinci, l'heroica Marble Machine de Martin Molin i molts altres monstres carregats d'esperança i d’inspiració.
Transcripció
Transcripció de SONDES #34, a càrrec de Chris Cutler.
Transcripció
Transcripció de SONDES #35, a càrrec de Chris Cutler.
A SONDES #35, Chris Cutler examina la revolució electrònica silenciosa introduïda per l'orgue Hammond i excavem rastres del visionari però efímer Novachord, un sintetitzador polifònic nascut un quart de segle abans del seu temps, que va brillar breument i poc després va desaparèixer.
Auxiliars
Els AUXILIARS de SONDES aprofundeixen en el tema principal del programa, però també estan pensats per a ser degustats de manera ecstàtica; així que tots els exemples que aquí apareixen han estat editats i seqüenciats de manera contínua. No hi ha locució, per la qual cosa és recomanable descarregar la llista de temes per a poder contrastar els títols, el context i la rellevància de cadascuna de les peces presentades. En aquest nou episodi, explorem creuers espacials a través de les moltes i tremendament variades aplicacions del gloriós instrument de Maurice Martenot, amb algunes notes extra de Trautonium.
Pastoral V.2
Aquesta sessió de Jon Leidecker presenta un ampli repàs de la història de les peces clàssiques de música electrònica i concreta que, al llarg dels anys, han intentat emular i estendre les veus i sons del nostre paisatge pastoral.