SONDES #29
A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular. Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”.
Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com. A SONDES #29 els compositors recorren a la natura, no com a pastoral sinó en forma de recursos musicals concrets; ens fixem en els animals, els vegetals i un o dos minerals incorporats directament en obres musicals, com a veus protagonistes: hi ha ocells, llops i balenes, per descomptat, però també criatures menys bufones, plantes, cactus, roques i pedres. També considerem alguns dels motius i ideologies en joc, i escoltem minerals fent sons difícils de reconèixer.
Llista de cites musicals
01 Gregorio Paniagua, “Anakrousis”, 1978
02 El lleó de MGM
03 Olivier Messiaen, “Chronochromie” (fragment) 1960
04 Jim Fassett, “The Symphony of the Birds” (fragment), 1960
05 Einojuhani Rautavaara, “Cantus Arcticus” (fragment), 1972
06 Hatebeak, “Seven Perches”, 2015
07 Caninus, “Brindle Brickheadz”, 2004
08 Hollis Taylor, “Owen Springs Reserve 2014” (fragment), 2017
09 Sybil Glebow, “Cello and Wolfpack 1”, 1982
10 Phillip Kent Bimstein, “Pasturale” (fragment), 1990
11 Jim Nollman, “The Lesson”, 1982
12 David Rothenberg, “Whale Music”, 2008
13 Bob s’aclara la gola
14 Grinyol
15 Nyu, porc, ratolí
16 Bernie Krause & Human Remains, “Fish Wrap” (fragment), 1988
17 El vol d’un borinot
18 David Rothenberg i Timothy Hill, “Chirped to Death” (fragment), 2013
19 El vent sobre l’herba, árbres, grills
20 John Cage, “Branches” (fragment), 1976
21 Chris Cutler, “Echinopsis Mamillosa” (fragment), 2009
22 Cornelius Cardew and Scratch Orchestra, “The Great Learning, Paragraph 1” (fragment), 1969
23 Christian Wolff, “Stones” (fragment), 1968-71
24 Philip Dadson, “An Archaeology of Stones” (fragment), 1995
25 Pinuccio Sciola, “Sounding Stones”, 2010
26 Friedemann Dahn, “Aura” (fragment), 2012
27 Hannes Fessmann, tema sense identificar
28 Tan Dun, “The Map” (fragment), 2002
29 Gregorio Paniagua, “Anakrousis”, 1978
30 X-Ray Spex, “Oh Bondage! Up Yours!” (fragment), 1977
Comissariat per Chris Cutler
2021. Tots els drets reservats. © dels temes dels artistes i/o dels segells discogràfics.
programes relacionats
Transcripció
Transcripció de SONDES #29, a càrrec de Chris Cutler.
A SONDES #29 els compositors recorren a la natura, no com a pastoral sinó en forma de recursos musicals concrets. Chris Cutler es fixa en els animals, els vegetals i un o dos minerals incorporats directament en obres musicals, com a veus protagonistes: hi ha ocells, llops i balenes, per descomptat, però també criatures menys bufones, plantes, cactus, roques i pedres. També considerem alguns dels motius i ideologies en joc, i escoltem minerals fent sons difícils de reconèixer.
Auxiliars
En aquest nou Auxiliar, compositors i artistes expandeixen els seus vocabularis clàssics, contemporanis, avantguardistes, de jazz, rock, electrònica i instal·lació, en incorporar col·laboracions reals o virtuals amb vida silvestre, paisatges sonors, insectes, amfibis, ocells, balenes i llops. I aprenem què tenen en comú una balena i un rossinyol.
Pastoral V.2
Aquesta sessió de Jon Leidecker presenta un ampli repàs de la història de les peces clàssiques de música electrònica i concreta que, al llarg dels anys, han intentat emular i estendre les veus i sons del nostre paisatge pastoral.
Auxiliars
En aquest nou Auxiliar de Chris Cutler, Beethoven és reinterpretat amb eines elèctriques, alhora que els membres d'una orquestra s'equipen amb tota mena d'objectes de menjador, mentre ràdios, gramòfons i telèfons exploren la seva nova vocació com a instruments musicals i esdevenen subjectes de composició formal.
Transcripció
Transcripció de VARIACIONS #1. Transició, a càrrec de Jon Leidecker.