SONDES #26
Transcripció
A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular.
Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”. Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com són.
A SONDES #26, Satie, Cocteau i Avraamov obren de bat a bat la porta musical que permet l’intercanvi lliure entre el món de les coses i les pràctiques artístiques. Examinem-ne algunes de les conseqüències.
Chris Cutler repassa una amplíssima varietat d'incorporacions musicals integrades de botzines d'automòbils, timbres, ferralla, asfalt, sirenes de boira i eines elèctriques, en els mons del rock, el pop, la música contemporània, el jazz i el cinema.
SONDES # 26 es fixa en els pioners que van dibuixar el paisatge sonor del món en l'àmbit de la música, tot aplanant el camí per a l'emancipació o l’estetització del soroll, que va dur a la inclusió de tota mena d'objectes, des d'helicòpters fins a tela asfàltica, gel, poliestirè, ferralla o màquines de fax, en composicions i actuacions de música (no electrònica).