SONDES #20
Transcripció
A càrrec de Chris Cutler
A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular. Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”. Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com són. A SONDES #20, fem un cop d’ull a les importacions exòtiques que més impacte van tenir en la música occidental: les idees i instruments de l’Índia, que van portar no només nous sons i afinacions sinó també idees radicalment noves sobre la pròpia música.
programes relacionats
Chris Cutler segueix analitzant la importació d'instruments exòtics, en aquest cas d'Àfrica, en la cerca d'una expressió cultural i política específicament no americana a Amèrica.
A SONDES #21, l'estudi de Chris Cutler la incorporació d'instruments exòtics en vocabularis musicals occidentals viatja des del Carib fins a l’Àsia Oriental, i aprofita el trajecte per donar voltes al curiós cas de la World Music com a categoria comercial i ideològica.
Auxiliars
Chris Cutler continua rastrejant la manera en què els instruments exòtics es van infiltrar en tots els racons de la música experimental occidental. Part 3 dedicada a l'Extrem Orient i les Índies Occidentals.