SONDES #17
Transcripció
A càrrec de Chris Cutler
A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular.
Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”.
Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com són. A SONDES #17, rastregem com el gamelan va xocar amb les nocions occidentals de la música, i com la percussió exòtica es va estendre com un virus en tota mena d’àmbits.
programes relacionats
A SONDES #18, Chris Cutler puja de categoria de la percussió més humil i ens introdueix al món hiperreal de l’alta fidelitat, l’escolta pura i l’exòtica.
Auxiliars
En aquest nou auxiliar Chris Cutler segueix la pista del gamelan fins a topar amb altres experiments de percussió i endinsar-se inexorablement en l'apropiació exòtica.
SONDES #17 observa la col·lisió del gamelan amb la sensibilitat occidental i la recerca de nous recursos de percussió per part d’una comunitat de compositors interessats per treballar amb nous timbres i sorolls atonals que donin sortida al canon modernista.