23.11.2023
60 MIN
Anglès

PROBES #37

descarregar
PROBES #37

Imatge: Janet Cardiff "The Forty-Part Motet", 2007.

A finals del segle XIX, la música va canviar de manera dràstica degut a dos factors: el col·lapse de la tonalitat convencional, que va fer trontollar els fonaments de la música culta, i la invenció d’una nova i revolucionària forma de memòria, l’enregistrament sonor, que va redefinir i donar força al món de la música popular.

Una marea de sondes i experiments al voltant de nous recursos musicals i noves pràctiques organitzatives inundava totes dues disciplines, provocant així un intercanvi entre ambdues i la consolidació d’una nova estètica que portaria el so i les seves manipulacions més enllà dels estrets límits de la “música”. Aquesta sèrie intenta seguir aquests canvis de manera analítica, per tal d’explicar com i per què els gèneres musicals i post-musicals són com. 

A SONDES #37 analitzem la revolució iniciada per la vàlvula termoiònica i, en particular, l’estat de confusió però també de transformació que l’amplificació elèctrica va dur a un món fins llavors basat únicament en lleis acústiques. A continuació examinem l’entrellaçament cibernètic dels seus portals-mirall (el micròfon i l’altaveu) a través de la inestabilitat generativa de la retroalimentació i els seus poders expressius…

Cites musicals

01 Gregorio Paniagua, “Anakrousis”, 1978
02 Woodrow Wilson parla
03 David Thomas, prova de so (fragment)
04 Frank Sinatra, “In the Wee Small Hours of the Morning”, 1955
05  Xiuxigeigs de Gary Kellgren (censurat) que se suposa que és Frank Zappa a “Only in It for the Money” (fragmento), 1967
06 Motörhead, “The Hammer (live in Newcastle)” (fragment), 1981
07 Blossom Dearie, “Someone to Watch Over Me” (fragments), 1959
08 Karlheinz Stockhausen, “Mikrophonie I” (fragments), 1964
09 Daniela de Paulis, “London to Rome” (fragments), 2008
10 Henri Chopin, “La Digestion” (fragment), 1974
11 Jimi Hendrix, “And The Gods Made Love” (fragment), 1968
12 Johann Sebastian Bach, “Toccatta and Fugue in D Minor” (fragmento), de Fantasia de Walt Disney, grabada por Leopold Stokowski en Fantasound, un sistema d’amplificació estèreo i de múltiples altaveus únic que es va llançar (i ràpidament es va aparcar) l’any 1940 després d’una enorme inversió, un experiment profètic que va haver d’esperar una altra dècada per a ser dut a terme (fragment), 1940
14 Gordon Monahan, “Speaker Swinging” (fragment), 1982
15 Ulrich Eller, “Circle of Drums” (fragment), 1989
16 The Beatles, “I Feel Fine” (fragment), 1964
17 Robert Ashley, “The Wolfman” (fragment), 1964
18 Hugh Davies, “Quintet” (fragments), 1968
19 Steve Reich, “Pendulum Music” (fragments), 1968
20 Alvin Lucier, “Bird and Person Dyning”, actuació en directe a Berlin el 2009 a càrrec d’Yvonne Harder (fragment), 1975
21 The Beatles, ‘It’s All Too Much’ (fragment), 1967 – BB King en directe a Montreal (fragment), 1993 – Jimi Hendrix, “The Star-Spangled Banner” (fragment), 1969 – The Mothers of Invention, “Get a Little” (fragment), 1969
22 Neil Young, “Arc” (fragment), 1991
23 Gregorio Paniagua, “Anakrousis”, 1978

A càrrec de Chris Cutler.

2023. Tots els drets reservats. © dels temes dels artistes i/o dels segells discogràfics.

Recerca Sondes Chris Cutler so + tecnologia
material addicional
1 resultats
PROBES #37
document
programes relacionats
5 destacats

Arthur Sauer, co-fundador de Game of Life, l'únic sistema mòbil de Wave Field Synthesis del món, parla de so immersiu, música electrònica espacial, i d'altres aplicacions de la Wave Field Synthesis.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a Arthur Sauer Rita McBride so + tecnologia The Game of Life wave-field synthesis
04.07.2023
59 MIN
Anglès
SONDES #36
més Informació

A SONDES #36, Chris Cutler segueix rastrejant les molt diverses aplicacions de tota mena de teclats electrònics; l'Ondioline en permanent mutació, les múltiples variacions del Clavioline i el Sackbut elèctric – de Sun Ra a Scelsi, d'Al Kooper a les Marvelettes – i resolem la polèmica de John Lennon, els Beatles i la taronja.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca Sondes Chris Cutler
17.08.2023
29 MIN
Anglès
SONDES #36.2
Auxiliars
més Informació

En aquest auxiliar de Chris Cutler trobem més claviolines, ondiolines, musitrons, solovoxes, electroniums i ondioles a mesura que canvien de forma per tal d'adaptar-se a les (sovint extravagants) necessitats dels compositors de pop, jazz, lounge, experimentals, de bandes sonores i d'avantguarda.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Recerca Sondes Chris Cutler SONDES. Auxiliars
10.11.2020
70 MIN
Anglès
Son[i]a #320
Ji Youn Kang
més Informació

Les composicions abstractes de Ji Youn Kang estan impregnades de la seva pròpia mescla de so experimental occidental i música ritual coreana. Un rerefons que també es filtra en les seves presentacions en viu, on explora les estructures rítmiques primitives i empoderadores del xamanisme coreà, que sovint evolucionen de lentes a ràpides, i fonts de so sorolloses a través d'una amalgama de dispositius analògics de construcció pròpia, instruments acústics i tècniques de processament digital. En aquest podcast, Ji parla sobre música ritual coreana, quintes justes i naturalesa, objectes ressonants, soroll, instruments casolans, incertesa i tensió, Wave Field Synthesis i estratègies per a involucrar l’audiència a la xarxa per a una comunicació significativa.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a covid-19 Els més escoltats - Novembre 2020 Ji Youn Kang Lighthouse (UK) Re-Imagine Europe soroll wave-field synthesis
Entrevista a Janet Cardiff i George Bures Miller.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a Bartomeu Marí cinema exposició George Bures Miller Janet Cardiff so teatralitat
PROBES #37
Recerca
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00
Podcast Title
Title of podcast
Son[i]a #384
0:00
34:58