MEMORABILIA. COL·LECCIONANT SONS AMB…
Kenneth Goldsmith. Part I
Produït per Roc Jiménez de Cisneros
Si Ubuweb no és un arxiu sonor normal és sens dubte perquè Kenneth Goldsmith no és un arxivista normal. De fet, ell mateix s’afanya a esmentar la seva manca de formació en la matèria com a inconvenient i virtut, la suma dels quals dóna lloc a l’element d’immediatesa amateur que va fer possible la creació i desenvolupament d’un repositori tan ambiciós, concebut i gestionat al marge dels canals habituals.
Ubuweb sempre ha estat un reflex fidel de la manera de veure el món i la personalitat de Goldsmith, i això es fa evident en aquesta personal reconstrucció de la seva activitat com a col·leccionista de sons. Partint dels records d’infància associats a la col·lecció de llibres del seu avi, Goldsmith repassa la seva evolució com a àvid consumidor de música fins arribar a (o per a entendre millor) la seva dedicació obsessiva a l’“acumulació d’artefactes culturals” que va desembocar en Ubuweb.
Molt lluny d’algunes de les pràctiques tradicionalment associades a l’acte de col·leccionar música i sons, Goldsmith aposta per l’abundància més que per la rivalitat i l’exclusivitat, pel contingut dels discos per damunt del seu aspecte o condició, despullant l’escolta de bona part dels seus factors tangencials (allò que William Bennett anomena concessions transparents).
En essència, la història de Goldsmith com a col·leccionista és la història de la desintegració de l’objecte que s’escriu en paral·lel a l’evolució dels suports sonors i l’eclosió de les xarxes digitals en les quals els valors i inquietuds d’aquest poeta i arxivista accidental es troben com a casa.
De Howlin’ Wolf a Joseph Beuys, dels Beatles a People Like Us, la deconstrucció de les col·leccions de Goldsmith parla de la seva tendència a l’emmagatzematge més enllà de l’humanament abastable, d’un interès per la excentricitat i la sorpresa que transcendeix gèneres artístics, i d’una obsessió incurable per compartir amb els seus semblants.
programes relacionats
Transcripció de la conferència "From collector to archivist: seven thoughts" a càrrec de Kenneth Goldsmith.
Conversa amb Kenneth Goldsmith sobre la seva col·lecció sonora
Aquesta és una conversa per email amb el col·leccionista sonor Kenneth Goldsmith, que va tenir lloc l'abril de 2012, per a preparar un monogràfic sobre la seva col·lecció sonora.
Kenneth Goldsmith. Part II
Una col·lecció superconcentrada de falques i exabruptes que surten de l'arxiu personal de Kenneth Goldsmith i ens obliguen a baixar el volum i a sortir corrents.
Kenneth Goldsmith. Escenes eliminades
Recuperem fragments inèdits de l'entrevista amb Kenneth Goldsmith que no vam poder incloure en el seu moment.
Kenneth Goldsmith. Teaser
Com avançament a la seva conferència/audició, Kenneth Goldsmith destaca quinze joies de la seva col·lecció sonora.
La bellesa de la respiració
Aquesta mescla investiga l'ús de la respiració com a eina artística.
Kenneth Goldsmith
Entrevista amb Kenneth Goldsmith, pare i principal responsable d'Ubuweb, l'arxiu de l'avantguarda artística més gran d'Internet.