INTERRUPCIONS #8
Sons en Causa
A càrrec de José Manuel Berenguer i Carlos Gómez
Sons en Causa registra el patrimoni sonor propi d’una sèrie de contextos culturals llatinoamericans en l’entorn mediambiental dels quals, per bé o per mal, són previsibles canvis irreversibles a curt i mig termini deguts al creixement econòmic. L’Orquestra del Caos va iniciar la presa de mostres l’octubre de 2009. En l’actualitat, l’arxiu recull 300 Gigabytes de mostres del paisatge sonor de set contextos llatinoamericans.
La recollida i difusió de dades sonores per al seu ús ulterior en projectes artístics i d’investigació és precisament la raó d’ésser de Caos->Sonoscop. El nostre projecte, en virtut de la intervenció artística internacional de naturalesa sonora, pretén generar sensibilitat cap a aquests aspectes, en primera instància, al voltant dels contextos on té lloc la recollida de mostres sonores i, d’altra banda, en cadascun dels entorns culturals on treballen els artistes implicats en les convocatòries internacionals emeses per l’Orquestra del Caos.
Així mateix, a l’essència del projecte hi ha la intenció d’introduir en la pràctica artística metodologies pròpies del quefer científic i el contrari, proposar a la ciència que surti d’ella mateixa i adopti maneres de fer pròpies d’altres contextos.
programes relacionats
Escenes eliminades
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb l'artista finlandesa Terike Haapoja que no vam poder incloure en el seu moment.
Terike Haapoja
L'artista finlandesa Terike Haapoja ens convida a imaginar aquest posthumanisme, un «nosaltres» híbrid, expansiu, empàtic on càpiguen l'ambigüitat i la diferència, l'enteniment polític entre espècies, i on s'acabi per sempre amb la mòrbida fantasia de l’excepcionalisme humà i de la jerarquia de les espècies. Informada per conceptes com el veganisme negre de Syl Ko, la teoria expandida dels drets dels animals de Donaldson i Kymlicka o la politica sexual de la carn de Carol J. Adams, Terike s'atreveix a pensar en un món més enllà de l’animalització, de l'ordre que separa els éssers en protegits i descartables.
AM Kanngieser
La geògrafa política i artista sonora Anja Kanngieser opera entre les coordenades que uneixen espai i so, un col·lapse de disciplines totalment natural als seus ulls i que sol causar més estranyesa en el compartimentat món de l'acadèmia i les ciències, que en la indisciplinada pràctica artística. En este podcast, escoltem nosaltres a Anja Kanngieser. L’Anja reflexiona sobre l'escolta expandida, l'inaudible i el nostre antropocentrisme, narra el seu interès primigeni en la governança sonora i desmunta les moltes tensions que va acumular el projecte “Climates of listening”, amb el propòsit de partida d'amplificar les lluites aborígens a les illes del Pacífic per l'autodeterminació i l’auto-representació.
Escenes eliminades
Recuperem fragments inèdits de la nostra conversa amb la geògrafa i artista sonora Anja Kanngieserque no vem poder incloure en el seu moment.
Auxiliars
En aquest nou Auxiliar, compositors i artistes expandeixen els seus vocabularis clàssics, contemporanis, avantguardistes, de jazz, rock, electrònica i instal·lació, en incorporar col·laboracions reals o virtuals amb vida silvestre, paisatges sonors, insectes, amfibis, ocells, balenes i llops. I aprenem què tenen en comú una balena i un rossinyol.
Per José Manuel Berenguer
Aquest assaig aborda una sèrie de qüestions pertinents a la comprensió de l'experiència de l'escolta en l'art i en la vida quotidiana.
En aquesta conversa José Manuel Berenguer reflexiona sobre els conceptes de paisatge sonor i gravacions de camp, així com en la seva pràctica en el context actual, en un moment en que el gènere està cobrant especial protagonisme en el camp de la creació sonora.
José Manuel Berenguer. Part II
Selecció musical sobre la producció sonora de José Manuel Berenguer des de 1990 fins a l'actualitat.
Francisco López. Part II
Selecció musical sobre la producció sonora de Francisco López des de 1997 fins a l'actualitat.
Francisco López. Part I
Monogràfic sobre la trajectòria i el context de Francisco López, amb el testimoni del músic Rafael Flores.