10.10.2025
23 MIN
Castellà

FONS ÀUDIO #63

Coco Fusco

descarregar
cronologia
show less/more
00:00
01:18
07:58
13:40
16:52
20:02
21:27
Coco Fusco,
Coco Fusco, Your Eyes Will be an Empty Word, 2022. Captura.

Coco Fusco (Nova York, 1960) és una artista i escriptora cubano-nord-americana. Des de mitjans dels anys vuitanta ha desenvolupat una pràctica artística que combina la performance, el videoart, la fotografia, l’assaig, la recerca i la docència. A través d’aquests mitjans, Fusco analitza qüestions com la identitat cultural, racial i de gènere; la construcció de l’alteritat; el llegat colonial i els mecanismes de control, censura i repressió que els sistemes de poder exerceixen sobre els cossos i les vides de les persones.

A FONS ÀUDIO #63, Fusco reflexiona sobre dues de les seves obres a la Col·lecció del MACBA. La primera, Els segadors (2001), és una peça de vídeo realitzada durant una residència de creació a Barcelona. En aquesta obra, l’artista convoca vint-i-cinc persones de procedències diverses per cantar Els segadors davant de la càmera. La peça, impulsada pels seus protagonistes, es transforma en un dispositiu de reflexió sobre la identitat catalana de començaments del segle XXI, abordant temes com la llengua, la raça, la classe social i la procedència geogràfica familiar.

La segona obra, Your eyes will be an empty word (2021), va ser produïda amb motiu de l’exposició que el MACBA va dedicar l’any 2022 a l’artista colombiana María Teresa Hincapié. Coincidint amb la crisi de la Covid-19 i en diàleg amb el concepte de ritual  –tan present en l’obra d’Hincapié–, Fusco proposa un peregrinatge en barca fins a Hart Island, una petita illa situada al costat del Bronx (Nova York) que s’utilitza com a cementiri per a indigents i persones no identificades o no reclamades. Aquest indret també va acollir, durant la dècada de 1980, nombroses víctimes de la sida i, més recentment, moltes de les persones mortes durant la pandèmia de la Covid-19 els anys 2020 i 2021.

Conversa: Loli Acebal, Javiera Cádiz i Anna Ramos. Guió: Loli Acebal. Producció sonora: Anna Ramos.

Imatge: Coco Fusco Your Eyes Will be an Empty Word, 2022. Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a José Luis Blanco.
CC BY-NC-ND 4.0 DEED. Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional
Especials FONS ÀUDIO Coco Fusco Col·lecció MACBA Creative Commons diàspora africana dol pandèmia performance videoart

programes relacionats

2 destacats
27.06.2025
49 MIN
Castellà
Son[i]a #430
Coco Fusco
més Informació

Des de mitjans dels anys vuitanta ha desenvolupat una pràctica en què alterna la performance, el videoart, la fotografia, l'assaig, la recerca i l'ensenyament. A través de tot això, Fusco analitza conceptes com la identitat cultural, racial i de gènere; la construcció de l’alteritat; el domini colonial i els diferents mecanismes de control, censura i repressió que els sistemes de poder exerceixen sobre els cossos i les vides de les persones. En aquest podcast, Coco Fusco ens parla dels seus orígens, d’un ecosistema familiar sempre a cavall entre els Estats Units i Cuba, que l’ha dut a exercir, des de ben petita, el paper de traductora. Parlem també sobre identitats antiessencialistes, canviants. I repassem, entre altres coses, l’impacte que va tenir una de les seves performances inaugurals: Two Undiscovered Amerindians visit the West, realitzada juntament amb Guillermo Gómez-Peña entre 1992 i 1994.

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a antirracisme Coco Fusco Creative Commons Cuba migra i colonialitat migració
27.01.2023
94 MIN
Castellà
Son[i]a #364
Maria José Arjona
més Informació

Amb una trajectòria de diverses dècades de pràctiques i intercanvis al damunt, Maria José Arjona explora a través de la performace de llarga durada un cos que pendula a la vora de l'abisme de manera afirmativa. El seu repertori de gestos és part d'un gran arxiu en permanent trànsit i transformació, sovint travessat per la història de la performance, encara que sempre viu. En aquest podcast, Maria José Arjona mira cap endavant i cap enrere, per a traçar un diagrama invisible de processos, accions i desitjos, entre el seu fer en solitari i la seva necessitat de desbordar una política del temps amb altres artistes, mitjançant la subversió del temps institucional: què li passa a la performance i al performer quan el seu treball passa per estar vuit hores en un museu?

mostrar-ne més mostrar-ne menys
Son[i]a cos Creative Commons dansa Maria José Arjona performance
FONS ÀUDIO #63 Coco Fusco
Especials
0:00
0:00
Son[i]a
Son[i]a #384
0:00