FONS ÀUDIO #23
Oriol Vilanova
Bona part de la producció artística d’Oriol Vilanova (Barcelona, 1980) s’articula a partir de la contraposició de conceptes antitètics: la còpia i l’original, la memòria i l’oblit, la col·lecció i la iconoclàstia, la imatge i la seva desaparició.
No tan sols pel poder simbòlic i el potencial estètic i semàntic que es desprèn d’aquesta oposició, si no també com a estratègia per explorar els espais intermedis, els intervals, els trànsits, tal com ell els anomena, entre aquestes idees antagòniques. La seva pròpia pràctica artística neix de fet de trànsits similars, entre el mercat de les puces i l’estudi, entre la carera d’arquitectura i l’interès per l’art (primer com a espectador, i més tard com a productor).
Les tres peces d’Oriol Vilanova que formen part del fons de la Col·lecció MACBA són una bona mostra d’algunes de les idees recurrents de la seva obra. La repetició com a modus operandi, present en les dues col·leccions de postals, “Forjadores de Imperio” i “Còpies”, però també en la multiplicitat d’espais i panells de fusta de “John”, serveix a l’artista per reflexionar sobre una sèrie de temes clau que trobem en altres peces de la seva trajectòria.
La relectura dels materials adquirits en mercats de segona mà és sovint el punt de partida per parlar del fet mateix de col·leccionar i classificar, o de la funcionalitat de l’arquitectura urbana; per donar voltes al caràcter mal·leable de la història; per repensar l’espai d’exposició amb estructures que obliguen el públic a interactuar amb l’obra de manera directa; o per dirigir l’atenció de l’espectador sobre la importància de l’arxiu en l’ecosistema artístic contemporani, com a registre històric i com a font de noves narratives.
Escaleta del programa
00:14 “Forjadores de Imperio” (2009)
03:30 El mercat de les puces
06:55 “John” (2012)
10:00 “Còpies” (2000 – en procés)
15.55 Col·leccions obertes i tancades
Altres FONS ÀUDIO:
FONS AUDIO #22. Xavier Ribas
FONS AUDIO #21. Eric Baudelaire
FONS AUDIO #20. Sandra Balsells
FONS AUDIO #19. Eulàlia Grau
FONS AUDIO #18. Erick Beltrán
FONS AUDIO #17. Judith Barry
FONS AUDIO #16. Perejaume
programes relacionats
Escenes eliminades
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb l'artista Francesc Torres que no vam poder utilitzar en el seu moment. Parlem de la història com a sediment físic i objectual, a través dos treballs: "Memoria fragmentada. 11-S NY Artefactes a l'hangar 17", 2011 i "Cincuenta lluvias", 1991. I acabem amb una reflexió sobre la instal·lació com a dispositiu de narració que propicia una lectura esfèrica.
Francesc Torres
Francesc Torres (Barcelona, 1948) és artista, assagista, poeta, col·leccionista i comissari d'exposicions. Vinculat a l'art conceptual des de finals dels seixanta, ha estat a més una figura pionera en l'ús de la instal·lació com a dispositiu artístic i narratiu amb el qual investigar les possibilitats de l'espai expositiu, de l'objecte artístic i de les interaccions que s'estableixen entre el públic i l'obra. La memòria històrica, entesa com a categoria política, ha estat una altra constant en el seu treball. En aquest podcast, Francesc Torres contextualitza un seguit d'obres seves a la Col·lecció MACBA, alhora que repassa els seus anys a París treballant amb Piotr Kowalski, les seves primeres perfomances als Estats Units, reflexiona sobre les propietats estètico-polítiques de la instal·lació, sobre memòria històrica, col·leccionisme i sobre el paper dels museus.
Antoni Abad
Antoni Abad traça un recorregut des dels seus primers treballs escultòrics fins als projectes col·lectius de comunicació mòbil actuals, passant per les videoinstal·lacions i el net.art.
Bartomeu Marí sobre "Gil J Wolman. Sóc immortal i estic viu"
Bartomeu Marí parla sobre l'exposició "Gil J Wolman. Sóc immortal i estic viu".
Aquesta és una conversa per email amb el col·leccionista de poesia sonora i veu Eduard Escoffet, que va tenir lloc a l'estiu de 2013.
L'obra sonora de Gil J Wolman, sovint ignorada, anticipa la poesia sonora i constitueix una de les forces vives de la poesia lletrista. Aquest programa de ràdio reconstrueix el vincle entre el lletrisme, la poesia sonora i l'obra d'algunes figures aïllades però essencials en aquest camp.
En aquesta peça sonora, Oriol Vilanova recita, un darrere l'altre i sense cap ordre, els més de mil noms de les ciutats que protagonitzen la col·lecció d'arcs de triomf de “Còpies”, obra de la Col·lecció MACBA.
Francesc Torres
Entrevista a Francesc Torres amb motiu de l'exposició al MACBA Da capo