AVANT #4
José Manuel Berenguer. Part I
A càrrec de Roc Jiménez de Cisneros
AVANT #4 repassa la trajectòria artística de José Manuel Berenguer a través d’aquest monogràfic.
Guitarrista per vocació en la seva joventut, José Manuel Berenguer es va aproximar als mitjans electrònics per pura necessitat expressiva: per a fer realitat un discurs musical complex i inquietant des del qual plantejar-se preguntes com a compositor i com a oïdor. Després d’una carrera forjada entre Barcelona i Bourges, a França, el seu nom figura avui entre els més destacats de l’electroacústica espanyola. Un nom clau del panorama de la nova música al nostre país que segueix interessat a difuminar la línia divisòria entre la instal·lació, l’experiència acústica i la robòtica. El primer lliurament del monogràfic dedicat a Berenguer recorre la seva trajectòria a través d’una entrevista.
Entre aquella guitarra espanyola que José Manuel Berenguer va descobrir gairebé per casualitat a la rebotiga de la farmàcia de la seva mare, i la seva recent “Lucy”, una instal·lació inspirada en el comportament biol·luminiscent de les cuques de llum de Kuala Selangor, no només hi ha diverses dècades de distància. Ambdós esdeveniments són testimonis simbòlics d’una carrera guiada per un esperit analític i crític, que ha dut aquest doctor en medicina, expert en neurofisiología, psicoacústica i circuits electrònics –però per damunt de tot músic–, a aproximar-se a diferents disciplines i vessants de la pràctica artística per a desenvolupar un discurs fonamentat en la sorpresa i l’exploració dels límits de l’experiència sonora.
Igualment fascinat per les possibilitats creatives de la programació, com per fenòmens naturals com el vent, la llum, o les cascades, Berenguer ha emprat una àmplia varietat de tècniques per a donar vida a una llarga llista d’obres de diversa índole: peces acusmàtiques, performances audiovisuals, música per a teatre, bandes sonores, instal·lacions multimèdia, robots o escultures, que li han permès llançar preguntes tant a l’espectador com a ell mateix.
Vinculat durant anys a la localitat francesa de Bourges, on va impartir classes i va treballar com a compositor al prestigiós Institut International de Musique Electroacoustique, Berenguer ha estat al mateix temps una figura clau de l’experimentació musical al nostre país. La seva militància i consciència política el van dur a capitanejar un notable nombre d’iniciatives amb l’objectiu de fomentar el teixit associatiu i la creació d’una infraestructura regulada per a la comunitat de músics electroacústics de l’Estat.
El seu extens currículum com a docent en diversos camps de la creació multimèdia, el so i la percepció, arrodoneix un perfil que fa del co-director de l’Orquestra del Caos una de les personalitats més polifacètiques de l’art sonor espanyol en en les últimes dues dècades.
Aquest assaig aborda una sèrie de qüestions pertinents a la comprensió de l'experiència de l'escolta en l'art i en la vida quotidiana.
David Crowley repassa la relació d'Oskar Hansen amb l'escena electroacústica polonesa del segle XX, i el paper de l'estudi experimental de ràdio a Varsòvia en l'entramat musical des de finals dels anys cinquanta fins al redisseny de Hansen als anys seixanta.
En aquesta conversa José Manuel Berenguer reflexiona sobre els conceptes de paisatge sonor i gravacions de camp, així com en la seva pràctica en el context actual, en un moment en que el gènere està cobrant especial protagonisme en el camp de la creació sonora.
Selecció musical sobre la producció sonora de José Manuel Berenguer des de 1990 fins a l'actualitat.