Anton Kats sobre MÆKUR (Anton Kats + Eva Rowson + Maia Urstad)
Escenes eliminades
Podcast produït per Sonic Acts i part del projecte Re-Imagine Europe, cofinanciat pel programa Creative Europe programme de la Unió Europea.
Tot va començar com una intuïció, un desig. Eva Rowson obria les portes del programa de Landmark al Bergen Kunsthall, amb un sac de preguntes, des del títol del cicle en què s’inscrivia l’activitat, “Who is doing the washing up?”, fins a qüestions amb poques certituds i multitud de possibles respostes, en un exercici especulatiu d’imaginar i traçar possibles futurs. I entre elles, s’obria un interrogant força més concret: què passa quan creues dues pràctiques travessades per les tecnologies de comunicació, la recerca artística, la ràdio, el registre, l’arxiu i els processos? Què passa si juntes la Maia Urstad (Bergen, Noruega) i l’Anton Kats (Kherson, Ucraïna)?
La nostra màquina del temps ens permet respondre fins a 2020 amb MÆKUR, que després d’una segona iteració i experiència l’any 2019 a Lighthouse (UK), novament al costat d’Eva Rowson, la incorpora ja obertament en el projecte col·laboratiu i processos, ja que sempre va ser allí. Amb una metodologia que pensa tant en l’experiència estètica i el moment com en l’hospitalitat i el context, l’accés i l’agència, en les històries que es comparteixen i les que no s’expliquen.
MÆKUR planteja laboratoris temporals de ràdio i sound systems portàtils com una eina per a obrir les tecnologies de comunicació i adequar la seva utilitat a nivell local. El seu treball planteja un recerca sensorial sobre l’escolta radiofònica, a través d’un diàleg entre el present continu i un arxiu mutant i en creixement continu.
En aquestes escenes eliminades, Anton Kats parla sobre la transició del projecte de MAKU cap a MÆKUR, sobre baixar el ritme i obrir espais d’escolta i sobre infraestructures contextuals i emocionals dins de la pràctica artística.
L'artista noruega Maia Urstad parla sobre nostàlgia, senyals horàries, de l'AM, FM i DAB, de la importància de l’ska, d'arcs i obeliscos, dels sons al fiord, càpsules de temps, de Program 81, de freq_out, de sirenes de boira, d'emissores locals i de cintes perdudes.
Recuperem aquí fragments inèdits de l'entrevista amb Maia Urstad que no vam poder utilitzar en el seu moment.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb la comissària, artista i productora cultural Eva Rowsonl, que no vam poder utilitzar en el seu moment. L'Eva expandeix la seva proposta de "ser amable" (being nice) com a part integral de la seva pràctica curatorial i feina de gestió, al temps que destaca els reptes que comporta mantenir espais segurs i hospitalaris. Les qüestions de les quotes i les infraestructures atravessen la conversa.
Procés, liminalitat, mediació, transmissió, ràdio, ressonància, oralitat, arxiu i abundància. En el nostre encreuament i coincidència amb l'artista, mediador, educador i músic ucraïnès Anton Kats “es van alinear els astres” per a posar a prova formats i aprenentatges previs. Tres trobades en remot, sis hores d'enregistrament i diverses tisores en flames han donat forma aquest cadàver exquisit des del qual abordem un discurs i una pràctica que tendeix a desbordar-se i excedir-se tant en els matisos com en els detalls. En quest podcast, parlem de l'Europa de la integració des d'una experiència encarnada, de memòria, demència i diferents formes de no saber, de recerca artística i art que desafia a la representació, de projectes site-specific i dispositius mòbils i efímers, d'emissions de curt abast i la ràdio com un dispositiu generador d’espai comú i públic.
Prenent el tema de l'avorriment com a punt de partida, Hank Bull llança idees interessants sobre l'entreteniment i els arxius.