Altes latències #5
Fernando Domínguez Rubio

Fernando Domínguez Rubio és sociòleg i autor de Still Life: Ecologies of the Modern Imagination at the Art Museum, on ofereix una mirada innovadora i profundament reveladora sobre la conservació de l’art contemporani. La seva investigació s’endinsa en els espais invisibles del Museu d’Art Modern de Nova York (MoMA), i per extensió tantes altres institucions, per mostrar-nos que les obres que contemplem com eternes existeixen, en realitat, al límit de la desaparició, sotmeses a processos constants de deteriorament, intervenció i decisió. Així, l’anàlisi de Domínguez Rubio revela les tensions entre matèria, temps, fragilitat i valor cultural que travessen el dia a dia del museu modern.
En aquest podcast, parlem amb Fernando Domínguez Rubio sobre les ecologies de la cura que mantenen viva aquesta ficció de l’estabilitat artística — una xarxa d’infraestructures, tecnologies climàtiques, laboratoris de conservació, magatzems subterranis i figures habitualment invisibilitzades, la feina de les quals sovint queda fora del relat tradicional de l’art però que, en realitat, constitueixen un dels pilars de la narrativa. Ens endinsem en aquesta lluita constant contra l’entropia, reflexionant no només sobre els recursos físics i humans que s’hi inverteixen, sinó també sobre les implicacions ètiques, polítiques i econòmiques d’intentar frenar el pas del temps. Perquè, en la seva visió, el museu és molt més que un espai de contemplació i arxiu col·lectiu: és una tecnologia política i cultural orientada a fixar el temps, ordenar el món i definir què mereix ser conservat. Parlem amb Fernando Domínguez Rubio de règims d’objectualitat, de magatzems, de memòria, d’hivernacles, d’unicitat i d’altres maneres d’aferrar-nos a les coses.
Sons:
Nox Sound, “Foley Object Wood Basket Creaks Stereo”
Paulw2k, “Hand Sawing”
Duisterwho, “Crunchy breaking wood – crushing dry tree bark”
Nox Sound, “Foley Wood Saw Sequence Mono”
Nox Sound, “Foley natural wood barks crush mono”
Samuel Gremaud, “HANDSAW – 2”
Larryblag, “Handsawing Wood”
Walthamstow Walker, “Some Woodwork Tools”
Samuel Gremaud, “HANDSAW – 1”
SoundsLikeYukon, “Hand Saw with Exertion”
Drelliott0net, “2015-04-11 Svínafellsjökull pond”
Newlocknew, “ROCKMvmt_Stones Roll Down A Small Steep Rocky Slope 1_EM”
Amb el suport de:
Finançat per la Unió Europea. Les opinions i punts de vista expressats només comprometen a les seus/ves autors/es i no reflecteixen necessàriament els de la Unió Europea o els de l’Agència Executiva Europea d’Educació i Cultura (EACEA). Ni la Unió Europea ni la EACEA poden ser considerats responsables d’ells.
programes relacionats
Poètiques i polítiques de l’emmagatzematge i l’ús circular
Seguint el treball del grup Poètiques i polítiques de l’emmagatzematge i l’ús circular a Hangar, aquesta minisèrie es desplega en tres capítols per compartir la simptomatologia i possibles respostes als desafiaments actuals de l’emmagatzematge temporal i el comissariat pal·liatiu d’obres i llegats. En aquest primer episodi, Anna Manubens, David Bestué, Lucia C. Pino i Francesc Ruiz connecten processos de treball artístic amb cadenes més àmplies de transformació de la matèria. Parlen de desballestadors, depuradores, abocadors, camions, i subratllen l’energia o fascinació estètica que de vegades produeixen les deixalles i la memòria palpitant dels materials en moviment. Analitzen també la multiplicació dels trasters i les seves promeses, l’emmagatzematge com a crisi o instant de caiguda lliure, i la perplexitat de saber-se part d’una generació a qui li ha estat arrabassat l’espai.
Nerea Calvillo