AL CARRER
Audioruta per la Barcelona underground dels anys 70
Aquesta audioruta proposa repensar certs àmbits de Barcelona a través de les seves manifestacions estètiques i culturals, i en particular considerar com el cos i algunes formes d’ocupar l’espai transformen l’entorn i generen enclavaments de politització que repercuteixen en l’arquitectura i en l’esfera pública de la ciutat. Amb aquest objectiu s’ha elaborat una audioruta que connecta entrevistes i testimoniatges d’alguns agents i protagonistes actius als anys 70 amb esdeveniments i llocs emblemàtics de l’època, amb la finalitat de generar una topografia política i poètica.
Amb aquest propòsit, AL CARRER recorre diferents espais que durant els anys 70 van servir de plataforma de trobada, discussió i producció col·lectiva independent. Bars, tallers, pisos i d’altres racons que van funcionar com a zones de debat polític actiu i en alguns casos com a petites comunes de treball al voltant de fanzins i revistes com “El Rrollo Enmascarado” o “Ajoblanco”. Reconstruïm així les experiències llibertàries, homosexuals i underground de la Barcelona del tardo-franquisme i la “transició-transacció” (segons l’expressió de Bernat Muniesa), en un moment en què el terme “carrer” es va viure com un escenari festiu, popular i polític.
programes relacionats
Juan Bufill
En aquest podcast ens asseiem a parlar amb el poeta, cineasta experimental i crític Juan Bufill sobre la confluència d'energies creatives germinals durant els primers anys de la transició, quan semblava que tot estava encara per refer-se, per somiar-se. Van ser temps d'efervescència i transversalitat creativa; de contra-cultura underground i autogestionada al voltant de la qual l'art conceptual, el videoart, el cinema experimental, el vídeo comunitari, el còmic i la performance entrecreuaven les seves energies en múltiples direccions.
Daniel Gasol
Daniel Gasol s'autodefineix com a fill marieta del proletariat i treballador cultural, i no ho fa per provocar –que també–, si no com una estratègia profundament calibrada i conscient de posar en relleu des del minut zero els privilegis de classe que informen qualsevol possibilitat de ser i la pràctica artística contemporània. En aquest podcast Daniel Gasol fa hace una lectura a contrapèl de la Ley de Vagos y Maleantes (1933-1970) i la de Peligrosidad Social, des del prisma de classe, que revisa la literatura i els expedients penals de l'Arxiu Nacional de Justícia de Catalunya per a explicar la criminalització del cos proletari i les classes desfavorides.
El Palomar
A FONS ÀUDIO #53 El Palomar ens parlen sobre la seva obra a la col·lecció MACBA “No es homosexual simplemente el homófilo sino el cegado por el falo perdido”, projecte amb el qual rescaten un guió inèdit i inacabat de l'assagista i antropòleg Alberto Cardín i es proposen realitzar la pel·lícula amb els seus propis mitjans. A través de la seva relectura –i reescriptura– de la visió cinematogràfica de Cardín i un procés d'immersió i recerca minuciós sobre el seu entorn i context més immediat, El Palomar reconstrueixen una part de la història de les dissidències sexuals, encara avui dia plena de buits i absències. I la primera d'elles, la d'Alberto Cardín.
Manuel Asensi
Entrevista a Manuel Asensi, codirector del Programa d'Estudis Independents (PEI 2006).