Extra
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb l'escriptora, editora i acadèmica xilena Macarena García, que no vam poder incloure en el seu moment. La Macarena comparteix el seu interès des dels estudis d'infància per observar i analitzar com els processos i consensos de la cultura, la societat, l’ètica i la política es tensionen des d'aquest espai, aturant-se en les expressions artístiques com la literatura infantil, com a cas d'estudi, i en concret, el llibre-àlbum. Esbossem també una breu genealogia del llibre-àlbum i les múltiples estratègies narratives que es despleguen des d'aquest, dels llibres desafiadors a les relacions no pedagògiques entre imatge i text o la figura de l'el·lipsi.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb la coreògrafa, performer i artista Ixtaso Corral, que no vam poder incloure en el seu moment. Abracem la complexitat de l'estar i fer amb altres, i ens endinsem en algunes idees des de les quals s'articula la seva manera de pensar fent: paraules ostatges, que poden ser alliberades com a tendresa, ingenuïtat, empatia, pudor i vergonya aliena. Obrim també una infinitat de preguntes -poètiques, polítiques i simpàtiques- no tant per trobar-hi respostes com per pensar en les pròpies preguntes. Fins on arriben les coses? Llegir un text és només llegir un text? Un text escrit es queda només en paper? No hi ha vibració? Qui està legitimat i per a dir què? Quines coses entren dins del legitimat i quines es queden fora? Sembla que estic sola? On ens podem trobar?
Recuperem alguns fragments inèdits de la nostra conversa amb la poeta, activista, artista, escultora sonora i curadora Antye Greie. Analitzem algunes de les seves estratègies per a implementar allò que ella anomena “tecnologies sonores feministes”. I ho fem començant per la seva manera d'entendre el desaprenentatge.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb l'artista català Bernat Daviu, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Parlem del dins i l'afora del museu i de l'activació de la seva peça a la Col·lecció MACBA, "Stanza". També parlem de costura, peces de roba que reten homatge a altres i d'autoaprenentatge. I finalment, d'obres que es dinamitzen i agafen sentit per la manera en que ens posen en relació amb altres. Pel camí, se'ns apareixen alguns còmplices habituals, com ara Miralda i Enric Farrés Duran.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb l'artista mexicà Juan Arturo García, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Ampliem la nostra conversa a l’entorn de les llengües vives i llengües mortes, els dialectes, els usos del llenguatge i les dinàmiques de prestigi lingüístic, partint del disseny de l’espanyol neutre com a cas d'estudi. Somiem amb el subtitulat com a espai creatiu, al mateix temps que repensem la tipografia des del polític, qüestionant la llegibilitat i les estructures convencionals, a través de la pròpia pràctica de Juan Arturo.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb la lideressa, activista, mare, poeta i promotora comunitària de Lila Mujer Yaneth Valencia, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Conversem sobre viure (i sobreviure) amb l'estigma del VIH i sobre reinventar-se la vida. Parlem també de la dignitat que ofereix l'economia solidària, la necessitat d'aliances de tu a tu i d'alçar la veu per reclamar els teus drets.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb l'artista Bouchra Khalili que no vam poder utilitzar en el seu moment. Parlem de la seva relació amb la fotografia i de la presència fantasmagòrica de la història en ella.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb l'artista, teixidora, escriptora, poeta i investigadora indígena Elvira Espejo Ayca, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Parlem sobre el fluir de les estructures lingüístiques i els seus processos d'escriptura, per tal d’introduir la noció d’”oralitura" i la importància del ritme del cant en els intercanvis a la seva comunitat.
Recuperem fragments inèdits de la nostra conversa amb l'artista sud-africà Sethembile Msezane. Sethembile assenyala la desconnexió entre nosaltres mateixos i la natura a Occident. El moviment, l'aigua, l'ascendència i l'espiritualitat també apareixen en la conversa, així com algunes notes al marge sobre els diferents tipus de relacions i diàlegs que obren les institucions i l'espai públic respectivament.
Recuperem fragments inèdits de la conversa amb l'artista sonora i cellista experimental Anthea Caddy, que no vam poder utilitzar en el seu moment. Ampliem la nostra conversa al diàleg entre la seva pràctica i la ciència i l'acadèmia. També parlem d'infrasons, dades d'ona llarga, miralls, reflexions, l'inaprensible i la negociació amb l'entorn i l'espai.