• 00:22 "Diumenges", 1994-1997. FotoPress'95
  • 01:28 "Diumenges", 1994-1997. Més enllà de FotoPress: una investigació sobre els espais marginals
  • 01:28 "Diumenges", 1994-1997. Espais d’oci
  • 02:34 "Diumenges", 1994-1997. Espais marginals: al marge dels programes arquitectònics
  • 03:05 "Diumenges", 1994-1997. Referents teòrics i cinematogràfics
  • 04:40 "Diumenges", 1994-1997. Entre els no-llocs i els espais històrics
  • 05:40 "Diumenges", 1994-1997. Revisitar llocs coneguts
  • 06:10 "Diumenges", 1994-1997. Espais de llibertat
  • 08:30 "Diumenges", 1994-1997. Procés de treball
  • 09:13 "Diumenges", 1994-1997. Camp de futbol de La Mina
  • 10:17 "Diumenges", 1994-1997. El menjador de diumenge
  • 11:17 "Diumenges", 1994-1997. Bellvitge: la travessia i l’espai utòpic
  • 13:32 "Diumenges", 1994-1997. Evitar les imatges anecdòtiques
  • 14:44 Explotació del representat
  • 17:35 "Habitus", 2007. Encàrrec del MACBA: "Imatges metropolitanes de la nova Barcelona"
  • 18:53 "Habitus", 2007. La perifèria urbana com a espai generador d'identitat
  • 28:34 "Habitus", 2007. Els barris no es transformen a cop de talonari
  • 28:34 "Habitus", 2007. Estructura reticular
21/10/2013 22' 18''

Català

Xavier Ribas (Barcelona, 1960) no arriba a la fotografia des del camp de les Belles Arts, sinó a partir del seu interès per l'antropologia i l'urbanisme. Després de llicenciar-se en antropologia social per la Universitat de Barcelona (1990) i treballar un temps com a delineant, Ribas va decidir marxar a Anglaterra, on va estudiar fotografia documental a la Newport School of Art and Design. És a la síntesi d'aquestes tres disciplines on podem dir que es troba l'essència del seu treball.

Ribas investiga noves maneres de representar la ciutat i les seves transformacions, però ho fa posant especial atenció a l'activitat que es genera als espais perifèrics, aparentment improductius i desolats, de la gran metròpoli. Les seves fotografies suggereixen que aquestes zones residuals, en la seva indefinició, actuen com a catalitzadors de comunitat i ofereixen territoris de llibertat.

"Diumenges" (1994-1997) és una sèrie que retrata les activitats d'oci familiar als espais perifèrics de la Barcelona postolímpica. Mentre "Habitus" (2007) –encarregada pel MACBA en el marc del projecte Imatges metropolitanes de la nova Barcelona– documenta les transformacions urbanístiques i ciutadanes de sis polígons residencials de la perifèria de Barcelona, arran de les intervencions del Fòrum 2004.

En tots dos casos l'artista ens ofereix una visió crítica i alternativa a la imatge oficial de la marca Barcelona. Alguns dels referents que poden apropar-nos al treball de Ribas són Lewis Baltz, Michel de Certeau, Marc Auge, Ignasi de Solà-Morales o Pierre Bordieu, però també Pier Paolo Pasolini, el "Caro diario" de Nanni Moretti, o Manolo Laguillo, Humberto Rivas i Jean-Marc Bustamante.

Xavier Ribas viu i treballa entre Brighton i Barcelona. Ha exposat la seva obra en prestigiosos certàmens de fotografia i en nombroses institucions com PhotoEspaña a Madrid (1998 i 2006), The Photographer's Gallery a Londres (1999 i 2004), la Biennale d'art contemporain de Lyon (2001), el Festival de Photographie de la Ville de Sedan (2004), la George Eastman House de Rochester a Nova York (2009), la Neue Pinakothek de Múnic (2009), el Centro de Arte 2 de Mayo de Madrid (2010), l'Stedelijk Museum d’Amsterdam (2011) i el MACBA (2008 i 2013).

Actualment el MACBA prepara una exposició monogràfica del seu treball pel 2014.

Altres FONS ÀUDIO:
FONS AUDIO #21. Eric Baudelaire
FONS AUDIO #20. Sandra Balsells
FONS AUDIO #19. Eulàlia Grau
FONS AUDIO #18. Erick Beltrán
FONS AUDIO #17. Judith Barry
FONS AUDIO #16. Perejaume
FONS AUDIO #15. Ignasi Aballí
 

Compartir
EspecialsFONS ÀUDIOfotografiaXavier RibasBarcelonaCol·lecció MACBACreative CommonsFONS ÀUDIO

Programes de RWM relacionats