• 01:01 Descobriments
  • 04:04 "El reino"
  • 12:10 "The Joycean Society"
  • 19:53 Esbudellar el llenguatge dels somnis
  • 25:10 Assassinats per amor
  • 29:04 "Exhausted books"
  • 34:06 Les paraules darrere de les paraules
28/01/2016 37' 23''
Castellà

Desplegant una bateria de recursos performatius, editorials, escenogràfics i fílmics, Dora García (Valladolid, 1965) propicia esdeveniments orientats a interrogar el nostre entorn. El seu treball tendeix a implicar els participants en dinàmiques d'entusiasme i sospita, establint qualsevol circumstància, per abstracta o microscòpica que sigui, com un material susceptible de convertir-se en literatura.

La realitat apareix sempre a l’ombra d’un relat nou capaç de substituir-la. Les seves recerques històriques sobre psicoanàlisis i anti-psiquiatria exploren el vocabulari interior del món dels somnis i flirtegen amb les figures de la bogeria o el deliri com a parts d'una experiència narrativa de marginalitat.

"El Reino: una novela para un museo" (2003) va consistir en un projecte site-specific desenvolupat en el context del MACBA i posteriorment incorporat a la col·lecció. Articulada al mateix temps com un programa i un diari de performance, la peça va proposar infiltrar a la vida diària de la institució un conjunt de “jugadors del regne”, un equip de treballadors i actors que executaven accions diverses, organitzades en un gradient que anava des del “probable” al “paranormal”. Al final de cada jornada, els esdeveniments eren recapitulats a través d'un butlletí electrònic per subscripció i publicats en un web que també emmagatzemava les captures en streaming d’una càmera de vigilància instal·lada a l’atri del museu. El projecte va posar a prova un tipus d'autoria coral i panòptica, convertint la totalitat de la institució i el seu entorn en un enorme aparell novel·lat.

"The Joycean Society" (2013) registra en forma de pel·lícula una sessió de lectura de "Finnegan’s Wake", la novel·la que James Joyce va escriure durant disset anys i va finalitzar poc abans de morir. El film se situa a Zuric (ciutat que avui alberga la tomba de l'escriptor), a l'interior d'una fundació creada en el seu honor: The Zurich James Joyce Foundation. Els protagonistes són un grup amateur d'ancians que es reuneixen per llegir el text un cop per setmana des de fa més de trenta anys. A partir d’aquí, es registra gairebé a temps real un procés de conversa desenfadat, d’elaboració comunal de sentit, en el qual es van desplegant els significats i les insinuacions palpitants a les pàgines del llibre. La pel·lícula incorpora alguns fragments del cementiri Fluntern i d’entrevistes amb membres del cercle de lectura –com ara el carismàtic Fritz Senn– que expliquen la seva relació amb la novel·la.

"Exhausted books" (2002), per la seva banda, és una instal·lació escenogràfica que recrea les anotacions i els materials de lectura utilitzats durant la filmació de la pel·lícula. Es tracta d’una constel·lació de facsímils que l’artista va elaborar imitant els llibres originals del cercle de lectura. Així, els fragments i les pàgines aïllades, la profusió incansable de notes al peu, inscripcions que gradualment tapen i destrueixen el text original, van ser documentades i replicades manualment en un conjunt de volums nous. La instal·lació conté també una pissarra on una trama de pictogrames glossen sigles de la novel·la: rius, personatges i figures mitològiques. A la seva manera activada, "Exhausted books" funciona com a escenografia i com a lloc per a produir lectures públiques.

Compartir
EspecialsDora GarcíaCol·lecció MACBACreative CommonsJames Joyce#8M

Programes de RWM relacionats