Son[i]a #230 Jota Izquierdo
- 02:46 De l'art electrònic als "vagoneros"
- 04:08 Motxilles botzina
- 07:22 L'enginy mexicà
- 08:37 Tepito, un altre model d'economia contemporània
- 13:15 Originals i còpies
- 14:21 Entrar al metro
- 17:29 Música per fer i parlar d'art
- 21:43 Reproductibilitat pirata i comunicació als Sonidos
- 26:17 La ciutat com a nucli de l'art contemporani mexicà
L'artista valencià Jota Izquierdo va arribar a Mèxic l’any 2004 per a continuar una trajectòria personal que girava entorn de l'art electrònic, el cinema expandit i la música experimental. Però la realitat quotidiana de la ciutat es va empassar completament cadascun d'aquests referents i el va empènyer cap a una pràctica ben diferent, a cavall entre el documental i la instal·lació, que li permetia endinsar-se, comprendre i difondre la complexa trama d'economies submergides, informals, alternatives i pirates que recorre la societat mexicana en totes direccions.
En particular, la vida i l’activitat dels “vagoneros”, venedors ambulants del metro de la capital, com una d'aquestes múltiples formes de supervivència popular, suma d'enginy, apropiacionisme i picardia, que cohabiten a l'emblemàtic barri de Tepito i els seus mercats a l'aire lliure, els “tianguis”. Les peces documentals i col·laboratives d'Izquierdo parteixen d'un brutal xoc de classes com a marc de referència, “simplement per canviar l'angle de vista, perquè això ho canvia tot”. Per recontextualizar i posar en valor una forma de subcultura tan ancorada a la tradició com a la mutació impredictible, tan injuriada per les classes governants com integrada al carrer i a la vida diària del país.
SON[I]A parla amb Jota Izquierdo sobre capitalisme groc, economia informal, emprenedoria underground, exotització, enginy i reproductibilitat pirata, a ritme de cumbia.