MEMORABILIA. COL·LECCIONANT SONS AMB... Kenneth Goldsmith. Part I
Produït per Roc Jiménez de Cisneros
Si Ubuweb no és un arxiu sonor normal és sens dubte perquè Kenneth Goldsmith no és un arxivista normal. De fet, ell mateix s'afanya a esmentar la seva manca de formació en la matèria com a inconvenient i virtut, la suma dels quals dóna lloc a l'element d'immediatesa amateur que va fer possible la creació i desenvolupament d'un repositori tan ambiciós, concebut i gestionat al marge dels canals habituals.
Ubuweb sempre ha estat un reflex fidel de la manera de veure el món i la personalitat de Goldsmith, i això es fa evident en aquesta personal reconstrucció de la seva activitat com a col·leccionista de sons. Partint dels records d'infància associats a la col·lecció de llibres del seu avi, Goldsmith repassa la seva evolució com a àvid consumidor de música fins arribar a (o per a entendre millor) la seva dedicació obsessiva a l'“acumulació d'artefactes culturals” que va desembocar en Ubuweb.
Molt lluny d'algunes de les pràctiques tradicionalment associades a l'acte de col·leccionar música i sons, Goldsmith aposta per l'abundància més que per la rivalitat i l’exclusivitat, pel contingut dels discos per damunt del seu aspecte o condició, despullant l'escolta de bona part dels seus factors tangencials (allò que William Bennett anomena concessions transparents).
En essència, la història de Goldsmith com a col·leccionista és la història de la desintegració de l'objecte que s'escriu en paral·lel a l'evolució dels suports sonors i l'eclosió de les xarxes digitals en les quals els valors i inquietuds d'aquest poeta i arxivista accidental es troben com a casa.
De Howlin' Wolf a Joseph Beuys, dels Beatles a People Like Us, la deconstrucció de les col·leccions de Goldsmith parla de la seva tendència a l'emmagatzematge més enllà de l'humanament abastable, d'un interès per la excentricitat i la sorpresa que transcendeix gèneres artístics, i d'una obsessió incurable per compartir amb els seus semblants.