• 02:04 El mitja sovint no és el missatge
  • 06:48 Enmarcant freqüències ressonants
  • 10:26 Potser mai vaig anar a Chernòbil
  • 17:52 El so com a efect col·Lateral
  • 20:02 Isfald, 2013
  • 25:33 Sobre la neutralitat
  • 27:05 Com enregistrar un llov
  • 31:51 Dubte, coneixement, curiositat
  • 37:45 Emissions otoacústiques
  • 47:30 La marca de la oída: Emissions Otoacústiques Espontànies
  • 53:43 Si un arbre cau enmig d'un bosc i ningú està a prop per sentir-ho, farà soroll?
  • 56:09 "House of Mare", 2010
10/06/2016 59' 24''
Anglès

Com a part del nostre procés de recerca per la sèrie de podcasts SOBRE L'ESCOLTA, l’any 2014 vam entrevistar l'artista danès Jacob Kirkegaard. En aquest podcast recuperem la nostra conversa.

Dels deserts d'Oman a la "zona d'alienació" de Chernobyl, de les glaceres a la deriva de l'Àrtic a la nostra oïda interna, traçar la pràctica artística de Jacob Kirkegaard no és gens fàcil. La seva recerca parteix de la seva pròpia sorpresa, d'una inquietud que el porta a centrar-se en les capes més ocultes del so i els fenòmens sònics en contextos altament connotats.

Kierkegaard captura ressonàncies ocultes mitjançant l'ús d'acceleròmetres, micròfons de contacte especials que registren vibracions imperceptibles de tota mena de materials. Aquests sons passen més tard a formar part de les seves composicions o instal·lacions de tècnica mixta, una porta oberta a un món interior cap a realitats complexes i sovint contradictòries, explorades des d'un punt de vista neutral: tot és, simplement, so.

Potser una llista de paraules clau ajuda a esclarir una mica la seva pràctica artística: freqüències de ressonància; acceleròmetre; Fukushima; despreniment de glaceres; metaescolta; espai; Palestina; neutralitat; radiació; John Cage, hidròfons, coclear; estratificació; emissions otoacústiques; Àrtic; habitacions; disharmònic; dormir; nuclear; enregistrament.

Graduat a la Kunsthochschule für Medien Köln, Kirkegaard també forma part del col·lectiu d'artistes sonors freq_out i va col·laborar amb la ja desapareguda pionera de l'electrònica Else Marie Prade. La seva primera exposició individual retrospectiva es va dur a terme al Museu d'Art Contemporani de Roskilde i ha presentat treballs en galeries, museus i espais de concerts d’arreu del món. Els seus treballs sonors han estat publicats per discogràfiques com ara TOUCH, Important Records, VON Archives i Posh Isolation.

En aquest podcast, Kirkegaard reflexiona sobre la importància d'escoltar i sosté que l'art sonor pot crear espais purament sensorials que van més enllà d’allò que es percep immediatament, contribuint així a comprendre l'incomprensible.

 

Compartir
ExtraJacob KirkegaardPalestinaEscenes eliminadesels podcasts més escoltats de 2016SOBRE L'ESCOLTA

Programes de RWM relacionats