05/01/2009 20' 38''
Anglès
"Facsímil per a una maqueta", 1997

A càrrec de Juan Muñoz

Entre 2000 i 2001, Juan Muñoz comença a gestar la idea de l'última obra radiofònica, que va quedar inacabada per la seva sobtada defunció i fou completada per Alberto Iglesias. Després de la inauguració de "Double Bind", Muñoz recupera una antiga obsessió, relacionada d'alguna manera amb el guió de "Building for Music": l'arquitectura concebuda per a oferir qualitat en l'escolta de la música, en la forma d'una habitació sense eco. Llavors, Muñoz recupera textos de patents trobades durant els seus dies de lectura a la New York Public Library en les quals es parla de materials, tècniques de construcció i formes constructives per a evitar l'eco en l'interior dels espais.

"Tant 'Building for Music' com 'A Registered Patent' tenen a veure amb la música, es parla sobre la música. D'alguna manera, a la primera, les restes de l'edifici són la música. La música no és només una il·lustració d'una història, sinó que és un subjecte o un element testimonial.

A 'A Registered Patent', el text és la patent legal sobre un objecte, una caixa que conté un petit percussionista, que en un moment determinat pot arribar a desaparèixer. La partitura és aquest percussionista que està tocant, i a més toca instruments molt petitets que també reprodueixen l'escala petita de l'objecte. En aquells dies jo estava treballant amb John Malkovich en una pel·lícula. Ens vam reunir tots tres i a en John li va semblar fantàstic fer una peça junts. Es tractava de fer una peça de ràdio però interpretada en directe a Londres amb motiu de l'exposició a la Tate Modern. Hauria estat un dels esdeveniments que tancaven l'exposició. Però llavors en Juan va morir i en John Malkovich i jo vam voler fer la peça igualment. Vaig anar a la casa que en John té al sud de França, a la Provença, amb un equip d'enregistrament i el text. […]

Totes les patents tenen una formulació molt repetitiva, gairebé manierista en la seva repetició. Necessiten les repeticions per a fitar tots els termes legals. És una estructura molt complicada. […] Jo vaig acabar fent una peça de ràdio perquè ja havia mort en Juan, però el seu origen era una peça tant de ràdio com de teatre. Tenint en compte la implicació de Malkovich, segurament hagués tingut una posada en escena especial". Alberto Iglesias.*

* D'una conversa amb Bartomeu Marí. Gener de 2005.

Compartir
EspecialsJuan MuñozJuan MuñozarquitecturaJohn Malkovich Alberto Iglesias